استراتژی های عیب یابی شبکه محلی بی سیم با سرویس گیرندگان متنوع

اگر در شبکه محلی بی سیم یک شرکت، هر یک از کارکنان مجاز به استفاده از دستگاه شخصی خود برای انجام امور باشند، امنیت تنها چالشی است که هنگام استفاده از این شبکه محلی بی سیم مورد توجه قرار می گیرد. ولی باقی مسائل مربوط به عیب یابی شبکه محلی برای مدیریت دستگاه شخصی نیز می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

استراتژی های عیب یابی شبکه محلی بی سیم با سرویس گیرندگان متنوع

کلیک- در مقاله ای با عنوان حل مشکلات اتصالات شبکه بی سیم ، چگونگی رفع مشکلات شبکه محلی بی سیم را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله، در ادامه آنچه ذکر شد، به بیان استراتژی های عیب یابی شبکه های محلی بی سیم می پردازیم که در آن کارکنان شرکت مجاز به استفاده از دستگاه های شخصی خود هستند.

دستگاه خود را بیاور یا bring your own device-BYOD، طرحی است که در آن کارمندان یک شرکت می توانند دستگاه های شخصی خود را به شرکت برده و در شبکه محلی بی سیم شرکت از آن استفاده کنند. زمانی که صحبت از طرح BYOD می شود، بسیاری از فروشگاه های فناوری اطلاعات بر روی سیاست های امنیتی و دسترسی تمرکز می کنند، ولی عیب یابی شبکه محلی بی سیم نیز می تواند به همان اندازه حیاتی باشد. هرچه مجموعه دستگاه های وای فای در محل کار متنوع تر باشد، بر روی شبکه محلی بی سیم شرکت تاثیر بیشتری خواهند گذاشت. اما با همه این ها، خبر خوب این است که ابزار های مدیریت شبکه متنوعی برای عیب یابی فعال BYOD وجود دارد.

چرا دستگاه های شخصی برای عیب یابی شبکه محلی بی سیم یک کابوس هستند؟

استقبال از BYOD در یک شرکت می تواند هزینه های تجهیزات را کاهش دهد، اما بر خلاف باور عمومی، لزوما هزینه عملیات را کاهش نمی دهد.

در واقع، دستگاه های شخصی می توانند فشار زیادی بر روی کارکنان فناوری اطلاعات شرکت وارد کنند. در یک نظرسنجی ۵۲ درصد از سازمان ها اظهار داشتند که روزانه شکایت های زیادی از مسایل شبکه محلی بی سیم BYOD را دریافت می کنند که اکثرا به دلیل سرعت پایین اتصال به شبکه است. این مشکلات می توانند کاربران BYOD را نا امید کنند.

دستگاه های مورد دار می توانند رقابت برای دسترسی به شبکه را افزایش دهند و در نتیجه کارکنان فناوری اطلاعات زمان زیادی برای تشخیص مشکلات و یافتن راه حل و تنظیم مجدد دستگاه ها یا شبکه محلی بی سیم صرف کنند.

byod-3-tips-for-secure-implementation

روش های عیب یابی شبکه محلی بی سیم BYOD

بسیاری از مسائل مربوط به شبکه BYOD زمانی تشدید می شوند که رویکرد عیب یابی واکنشی را برای رفع مشکلات در پیش بگیریم و در واقع هنگامی که اتفاقی رخ داده است به رفع آن بپردازیم.

حال یک استراتژی فعالانه آن است که نیازها و رفتارهای BYOD را پیش بینی کنیم و با این کار در پاسخگویی به مشکلات تیم سریع تر عمل کرده و هزینه عملیاتی کل و زمان مصرفی را کاهش دهیم.

اولین گام برای اجتناب از مشکلات BYOD درک آن است. تعریف مشخصی برای BYOD وجود ندارد و همیشه نیز مجموعه ای از دستگاه های متغیر را تجربه خواهیم کرد. به این ترتیب، تشخیص و تعیین انواع دستگاه ها می تواند کمک کننده باشد و بعد ببینیم که شبکه چگونه می تواند از این سرویس گیرنده ها پشتیبانی کند. در این راه، ممکن است استفاده از برخی دستگاه های خاص ممنوع شود.

مدیران شبکه می توانند دقیقا ببینند که چه تعداد از iPad ها در ماه گذشته به وای فای متصل شده اند. سیستم حفاظت از نفوذ (WIPS) بی سیم یکی از نیازمندی های این گونه شبکه هاست که بتواند سرویس گیرندگانی که متصل نیستند ولی در شبکه اختلال ایجاد می کنند را شناسایی کند. در این میان می توان از هات اسپات های شخصی و گجت هایی که از طریق وای فای مستقیم ارتباط برقرار می کنند نام برد.

هنگامی که هشدارهای BYOD را تحت کنترل در می آورید، گام بعدی افتراق بین دستگاه هایی است که باید در شبکه در نظر گرفت و دستگاه هایی که نیازی به حضور آن ها در شبکه نیست. به عنوان مثال، اگر کشف شود که سرویس گیرندگان رسانه ای مانند تلویزیون اپل پنهای باند را اشغال کرده اند و یا دیگر سرویس گیرندگانی که اهداف شرکت را دنبال نمی کنند باید به این گونه دستگاه ها اجازه ورود به شبکه بی سیم را نداد.

ibmmobilebyod

تست عملکرد برای شبکه محلی بی سیم BYOD

هنگامی که تصمیم به پذیرش سرویس گیرندگان BYOD در شبکه گرفته اید، حال می توانید با به کار گیری برخی روش ها مطمئن شوید که در شبکه بهینه شده اند و اختلالی ایجاد نمی کنند.

برنامه ریزان شبکه محلی بی سیم می توانند برای پیش بینی تاثیر این سرویس گیرندگان به شما کمک کنند. آن ها به شما اجازه می دهند که از تحلیل What-if برای شناسایی نقاط دسترسی و کانال های شبکه که با افزایش سرویس گیرندگان بار زیادی را متحمل می شوند نیز استفاده کنید و اقداماتی برای افزایش ظرفیت و اختصاص دوباره طیف برای کاهش تراکم انجام دهید.

علاوه بر این، ابزارهای نظرسنجی سایت شبکه محلی بی سیم نیز این امکان را فراهم می کنند که مناطقی که پوشش ضعیفی دارند را پیدا کرده و مسایل را مرتفع کنید. برای مثال، اگر کاربران زیادی از iPad های خود برای اتصال به شبکه محلی بی سیم استفاده می کنند، شما می توانید یک نظرسنجی با استفاده از iPad تهیه کنید که مناطق با پوشش ضعیف را شناسایی کنید. همچنین ابزار نظرسنجی سایت می تواند عملکرد واقعی نرم افزارهای روی دستگاه های byod را مورد اندازه گیری قرار دهد. نظرسنجی های سایت برای شناسایی BYOD های مصرف کننده که رفتاری متفاوت از لپتاپ های شرکت دارند حیاتی هستند. برای مثال، برخی از این دستگاه ها ترافیک زیادی را مصرف می کنند. مدیریت رفتار BYOD ها می تواند برای رفع مشکلات و تشخیص علل زمینه ای این مشکلات کارساز باشد.

تحلیل شبکه محلی بی سیم، تحلیلگر طیف و سیستم های پیشگیری از نفوذ بی سیم WIPS نیز می توانند برای اندازه گیری و شناسایی تاثیر دستگاه های ناخواسته بر روی شبکه مفید واقع شوند. برای مثال، زمانی که دستگاه های ناخواسته را جستجو می کنید، ممکن است برخی محصولات که کانال ها و برندهای خاصی را ترجیح می دهند را نیز بیابید. با این اطلاعات می توانید تنظیمات شبکه محلی بی سیم را برای کاهش تداخل و بهبود عملکرد سرویس گیرندگان مجاز در آن مناطق را انجام دهید. به علاوه آزمایش کردن نیز می تواند برای توسعه قوانین WIPS جهت مسدود کردن خودکار برخی BYOD ها نیز مفید باشد. برای مثال، می توان اجازه داد که یک گوشی همراه هوشمند به شبکه محلی بی سیم شرکت متصل شود، ولی اجازه اینکه به عنوان یک هات اسپات یا کانون شخصی عمل کند را به آن نداد.

عیب یابی شبکه های محلی بی سیم واکنشی به BYOD ها مرتبط استlocal

در حالی که عیب یابی فعال می تواند چالش های BYOD را کاهش دهد و از تخلیه شبکه جلوگیری کند، عیب یابی واکنشی با استفاده از تحلیل طیف و دیگر ابزارهای تست می تواند مشکلاتی که پیش بینی آن ها غیر ممکن بوده است را شناسایی کند.

تحلیلگر های سنتی شبکه محلی بی سیم و تحلیلگر های طیف برای تشخیص های سایت مورد نیاز خواهند بود، ولی این ها تنها و اولین ابزارها مفید نیستند. تعداد فزاینده ای از محصولات WIPS و شبکه محلی بی سیم، تحلیل های طیف یکپارچه را انجام می دهند و و مدیران را قادر می سازند که مداخله های از راه دور را شناسایی کنند. به طور مشابه، برخی سنسورهای WIPS و نقاط دسترسی می توانند از راه دور حالت نظارت فرکانس رادیو RFMON را پیکربندی کنند و یا اینکه بسته ها را ضبط کنند. این ابزارها می توانند هنگام بروز مشکلات سرعت را تشخیص داده و مشکلات ناشی از آن را نیز تشخیص بدهند.

تست اتصال به شبکه محلی بی سیم از راه دور، توسط سنسور های WIPS نیز می تواند مفید باشد. این ابزارها سنسورهای WIPS را به سرویس گیرندگان وای فای تبدیل کرده و برای اتصال به هر SSID تعریف شده تلاش کرده و ترافیک آزمایشی را ارسال می کنند تا IP و پورت مشخص شود. تست های اتصال برنامه ریزی شده در فواصل منظم اجرا می شوند و به شما کمک می کنند که هنگام رقابت BYOD ها و کاهش عملکرد سرویس گیرندگان مجاز شما را اگاه کنند. همچنین در زمان عیب یابی از راه دور، تست های اتصالات بر روی تقاضا تاثیر BYOD واقعی را اندازه گیری می کند.

در نهایت، نیاز به عیب یابی شبکه می تواند با استفاده کامل از قابلیت های مدیریتی منابع رادیویی شبکه محلی بی سیم شرکت کاهش یابد. این قابلیت ها شامل انتخاب خودکار کانال، اجتناب از تداخل، فرمان باند، تسهیم بار و بهینه سازی اختصاصی است که به سرویس گیرندگان سریع تر توجه بیشتری می کنند. این قابلیت ها مشکلات را در زمان واقعی کشف کرده و قبل از اینکه کاربران از آن متاثر شوند، به آن ها پاسخ می دهد.

ارسال نظر