آموزش پیدا کردن عیوب یک عکس در فتوشاپ

اگر با فتوشاپ آشنا باشید حتما می دانید درست کردن تصاویری که بسیار روشن و تیره است از رایج ترین مشکلاتی است که برای همه کسانی که با فتوشاپ سرو کار دارند پیش می آید. برای حل این مشکل راهکارهایی وجود دارد که در این مطلب در مورد یکی از آن ها صحبت می کنیم.

آموزش پیدا کردن عیوب یک عکس در فتوشاپ

کلیک- مشکل رایجی که معمولا در تصاویر معیوب دیده می شود بسیار تیره یا روشن بودن تصویر است که در این حالت جزئیات تصویر از بین می رود و تصویر کنتراست زیادی به خود می گیرد. از پرکاربرد ترین ابزارهایی که فتوشاپ برای ویرایش و رتوش و بازسازی تصاویر در اختیار ما می گذارد ابزار هیستوگرام است. البته این ابزار فقط مختص فتوشاپ نیست و در سایر نرم ‌افزارهای گرافیک و ویرایش تصویر مثل LightRoom، Camera RAW و… نیز وجود دارد.

دراین روزها که دنیا به پیشرفت های قابل توجهی در زمینه تکنولوژی رسیده است می بینیم که این ابزار در بیشتر دوربین‌ های دیجیتال گنجانده شده است. در این دوربین ها می توان نور تصویر بلافاصله پس از ثبت تصویر یا حتی قبل از ثبت تصویر را نیز تنظیم کرد. کاربرد این ابزار به اندازه ای است که می توانیم بگوییم تنظیم تصاویر بدون وجود هیستوگرام برای تشخیص عیب تصویر بسیار سخت است. به عبارتی هیستوگرام نموداری است که محتوای نوری تصویر را به نمایش می گذارد. محتوای نوری در واقع همان مقادیر روشنایی و تاریکی تصویر است. هیستوگرام به ما مقدار پیکسل‌ های تیره، روشن و خاکستری تصویر را نشان می‌ دهد.

هیستوگرام فقط مخصوص تصاویر سیاه و سفید نیست. با استفاده ازاین ابزار در تصاویر رنگی نیز می ‌توانیم مقادیر روشنایی کانال ‌های مختلف رنگی تصویر را ببینیم و در صورت نیاز، تنظیم کنیم.

اما اصلا چرا نیاز داریم تا تنالیته روشنایی تصویر و تراکم پیکسل ‌های تیره و روشن تصویر را بدانیم؟ آیا تا به حال تصاویر بی‌ روح و یکنواختی را دیده اید که تضاد کمی بین بخش ‌های تیره و روشن آن وجود داشته باشد؟ در حالی ‌که آن تصویر، تصویر جذابی است اما به علت کنتراست پایین، جذابیت خود را از دست داده است.

اینجاست که نیاز به هیستوگرام و فهمیدن این‌ که چه بخشی از تصویر دارای عیب است و به تنظیم نیاز دارد، احساس می شود. این ابزار به سادگی نشان می ‌دهد آیا تراکم روشنایی ‌های تصویر کم است و یا تیرگی‌های تصویر نیاز به تنظیم دارد. هر دوی این عیب ‌ها باعث می شود تا تصویر بی ‌روح داشته باشیم. وقتی این عیوب را تشخیص دادیم در سریع ترین حالت ممکن با انتخاب ابزار مناسبی تصویر را ترمیم می کنیم.

مشاهده هیستوگرام در فتوشاپ

اکثر بخش‌ های هیستوگرام در ابزار Level فتوشاپ نیز گنجانده شده است، اما با این همه در فتوشاپ از نسخه CS یک پالت مجزا برای هیستوگرام تعریف شده که با مشاهده تصاویر و استفاده از سایر ابزارها هیستوگرام نیز قابلیت مشاهده را دارد.

در نسخه‌ های قبلی هیستوگرام به صورت یک فرمان فراخوانی شده بود و هنگام مشاهده آن سایر ابزارها قابل استفاده نمی شد. در نسخه‌ های جدید فتوشاپ شکل هیستوگرام به فرمان Curve نیز اضافه شده و قابل مشاهده است، اما ساده ‌ترین روش دسترسی به هیستوگرام و تنظیم تصویر با توجه به مقادیر آن، فرمان Level است. برای این کار باید همزمان دکمه ‌های Ctrl+I را فشار داد و یا مسیر Image‌/‌Adjustment‌/‌Level را اجرا کرد.

زیر نمودار هیستوگرام در قسمت Output Level شیب رنگی از رنگ‌ های سیاه مطلق تا سفید مطلق قرار دارد که فهمیدن رنگ هر سطح خاکستری با توجه به آن راحت ‌تر می ‌شود.

نمودار هیستوگرام در تصاویر عادی معمولا به صورت یک تپه سیاهرنگ دیده می ‌شود که از منتهی‌الیه سمت چپ تصویر سیاه مطلق شروع می شود و در منتهی‌الیه سمت راست تصویر سفیدی مطلق به انتها می‌ رسد.

همان طور که می دانید بازه روشنایی تصاویر بین ۲۵۶ سطح مختلف از ۰ تا ۲۵۵ گسترده شده و با کم شدن و کوچک ‌شدن این تعداد سطوح تصاویر به صورت معیوب دیده می شود. در یک تصویر ایده‌آل باید شروع هیستوگرام تصویر از منتهی ‌الیه سمت چپ انجام شود و تا منتهی‌الیه سمت راست ادامه پیدا کند و هیچ فاصله خالی ما بین انتهای هیستوگرام و انتهای پنجره (سیاهی و سفیدی مطلق) وجود نداشته باشد. شکل تپه ‌ای هیستوگرام نمایانگر وجود تعداد کمی سیاهی ـ سفیدی مطلق و تعداد زیادی سطح خاکستری در تصویر است.

بدون وجود هیستوگرام تشخیص دقیق مقدار پیکسل های از دست داده شده امکان پذیر نیست و به صورت سعی و خطی باید برای ترمیم آن اقدام کرد. بعد از دیدن هیستوگرام به کمک ابزار های مناسبی چون Level،Curve،Brightness & Contrast و… باید نسبت به ترمیم تصویر خود اقدام کنیم.

معمولا در چند حالت زیر می توان تصاویر را ترمیم کرد:

۱ـ‌ تصاویر با هیستوگرام تپه ‌ای جمع شده در سمت راست

۲ـ‌ تصاویر با هیستوگرام تپه ‌ای جمع شده در سمت چپ

۳ـ‌ تصاویر با هیستوگرام تپه‌ ای جمع شده در وسط بدون رسیدن به کناره‌ ها

۴ـ‌ تصاویر با هیستوگرام دره ‌ای

روش ‌های تشخیص حالت‌ های ذکر شده بدون دیدن هیستوگرام آن ها به صورت زیر است:

۱ـ‌ نتیجه این حالت تصویر با روشنایی زیاد است و نقاطی با رنگ سیاه خالص در داخل آن دیده نمی شود.

۲ـ‌ نتیجه این حالت تصویر با تیرگی فراوان و بدون نقاطی با سفیدی خالص

۳ـ‌ نتیجه این حالت تصویری با کنتراست پایین و بی ‌روح است.

۴ـ‌ این نوع تصاویر دارای کنتراست بسیار بالا بدون وجود میان‌ مایه ‌ها در وسط است.

برای ترمیم حالت‌ های یک تا سه استفاده از ابزار Level بهترین و راحت ترین راه است که به کمک مثلث ‌های کوچک موجود در سمت چپ و سمت راست هیستوگرام انجام می ‌شود و کافی است آن ها را به ابتدای شروع یا انتهای اتمام هیستوگرام منتقل کنیم تا تصویر تنظیم شود.

اما تصاویر نوع چهارم کمی حالت پیچیده‌ دارند و به کمک فرمان Level معمولا نتیجه زیاد مطلوبی بدتس نمی آید. برای درست کردن این نوع تصاویر بهترین روش استفاده از فرمان Shadow & Highlight است که به صورت خودکار آن ها را ترمیم کنیم و البته می ‌توانیم با جا به‌ جایی اسلایدر های آن، تصویر را در صورت نیاز به بهترین حالت ممکن برسانیم.

باید توجه داشت موارد گفته شده به عنوان عیب های تصاویر معمولی محسوب می شود و تصاویری که در شرایط خاص مانند محیط برفی یا شب یا سایر موارد خاص گرفته می ‌شود، به هیچ عنوان تابع شرایط ذکر شده نیست و بسته به نظر و تجربه فرد ترمیم با روش‌ های دیگر انجام می گیرد.

در نسخه CS6 فتوشاپ در صورتی که پانل هیستوگرام را از قسمت Window انتخاب کنیم تا فعال شود، با کلیک روی مثلث موجود در منتهی الیه سمت راست و بالای آن منویی شامل چند قسمت باز می‌ شود:

۱ـ‌ Compact View حالت جمع شده هیستوگرام

۲ـ‌ Expanded View حالت کامل هیستوگرام

۳ـ‌ All Cannels View حالت کامل با امکان تفکیک هیستوگرام هر کانال رنگی

با کلیک و درگ روی هیستو گرام در حالت کامل می ‌توانیم اطلاعاتی مثل شماره سطح خاکستری بخش مورد نظرLevel، تعداد پیکسل‌ های آن سطح Count و درصد پیکسل‌ های آن سطح نسبت به کل تصویر Percentile را به دست بیاوریم و می توانیم با توجه به آن ابزار مناسب برای ترمیم تصویر را انتخاب کنیم.

ارسال نظر