برای اجرای مناسب بازی های رایانه ای به چه مقدار رم نیاز است؟

در صورتی که رایانه شما از یک پردازنده (CPU) و کارت گرافیک قوی برخوردار نباشد، اضافه کردن حافظه موقت (RAM) بیشتر نیز تاثیری در افزایش سرعت بازی ها نخواهد داشت. بنابر این اگر شما از قبل میزان رم (RAM) کافی داشته باشید، اضافه کردن رم بیشتر در عملکرد سیستم بی تاثیر خواهد بود.

برای اجرای مناسب بازی های رایانه ای به چه مقدار رم نیاز است؟

کلیک - سوال اساسی دیگر اینجاست که آیا برای داشتن یک رایانه مخصوص بازی باید یک سیستم جدید با رم کافی خریداری کرد و یا می توان رایانه فعلی را ارتقا داد؟

با ما همراه باشید.

ximg_56e1f8033c5b1.jpg.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.g2NZaIW77D

ظرفیت یا سرعت؟ مسئله این است.

یک کارت گرافیک سریع تر به شما اجازه می دهد تا عملکرد گرافیکی سیستم را بهبود داده و رزولوشن بالا تر و تنظیمات گرافیکی بهتری داشته باشید. یک پردازنده (CPU) سریع تر امکان اجرای بازی هایی که به جای رندر گرافیکی، به پردازش و محاسبات بیشتر و سریع تری در پس زمینه نیاز دارد، مثل بازی Civilization V و دیگر بازی های استراتژیک را برای شما فراهم می کند. همچنین یک حافظه حالت جامد (SSD) سرعت بارگذاری بسیار بیشتری را نسبت به حافظه های مکانیکی (HHD) فراهم می کند.

ximg_56e12fc830c17.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.777a5vYmJU

ولی موضوع رم کاملا متفاوت است. البته سرعت رم های DDR4 نسبت به DDR3 بیشتر است ولی این تفاوت در سرعت اجرای بازی های رایانه بسیار اندک است. به طور کلی می توان گفت برای اجرای بازی روی رایانه، شما فقط باید روی ظرفیت بیشتر رم تمرکز کنید نه سرعت آن. بازی ها، سیستم عامل، و نرم افزار هایی که اجرا می کنید هر کدام رد پایی از خود روی حافظه به جای می گذارند. اگر شما از میزان رم کافی استفاده کنید، برنامه ها اطلاعات خود را فقط روی رم ذخیره می کنند و به ذخیره آن ها بر روی حافظه بلند مدت یا هارد نیازی ندارند و در نتیجه سرعت سیستم افزایش پیدا می کند. بنابر این میزان رمی که شما به آن نیاز دارید کاملا به برنامه هایی که روی رایانه خود اجرا می کنید و نیاز آن برنامه ها به رم بستگی دارد.

در واقع برای رایانه ای که فقط از مرورگر ها و نرم افزار های پایه استفاده می کند، حتی ۴ گیگابایت رم نیز می تواند کافی باشد. اما برای رایانه ای که از دیتابیس های عظیم، ماشین های مجازی و سایر موارد بزرگی که به میزان زیادی رم احتیاج دارد،استفاده می کند حتی ۳۲ گیگابایت رم نیز کافی نخواهد بود.

ذکر چند نمونه

۶۵۰x365ximg_56e130a9ee16a.jpg.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.JeXKiW4cv2

امروزه بسیاری از بازی ها به گونه طراحی و ساخته می شوند که برای اجرا در دستگاه های مختلف مثل: پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه سازگار باشند. ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ هر دو دارای ۸ گیگابایت رم هستند. بنابر این انتظار می رود که بسیاری از بازی ها رایانه ای نیز حداکثر به ۶ تا ۸ گیگابایت رم نیاز داشته باشند.

در حقیقت همه چیز به بازی هایی که شما قصد اجرای آن را دارید و میزان کیفیتی که از آن انتظار دارید بستگی دارد. یک بازی ممکن است با در اختیار داشتن مقدار رم بیش از حد نیاز خود روان تر اجرا شود. اما به طور کلی باید گفت که داشتن مقدار رم بیشتر ضرورتا باعث بهبود تنظیمات گرافیکی بازی هایی با بافت های گرافیکی عظیم نمی شود چرا که برای بهبود آن ها باید میزان VRAM که یکی از خصوصیات کارت های گرافیک است بیشتر باشد نه رم سیستم.

حال بیایید به تعدادی از بازی ها سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ که به سخت افزار های قدرتمندی نیاز دارند، نگاهی بیندازیم. این اطلاعات از صفحات فروشگاه هر بازی در استیم گرفته شده است. در مقابل هر عنوان بازی مقدار رم مورد نیاز درج شده است.

Dying Light: حداقل ۴ گیگابایت، مقدار پیشنهادی ۸ گیگابایت

Grand Theft Auto V: حداقل ۴ گیگابایت، مقدار پیشنهادی ۸ گیگابایت

The Witcher 3: حداقل ۶ گیگابایت، مقدار پیشنهادی ۸ گیگابایت

Fallout 4: مقدار پیشنهادی و حداقل ۸ گیگابایت

Batman: حداقل ۶ گیگابایت، مقدار پیشنهادی ۸ گیگابایت، مقدار لازم برای اجرای روان روی ویندوز ۱۰، ۱۲ گیگابایت

Rise of the Tomb Raider: حداقل ۶ گیگابایت، مقدار پیشنهادی ۸ گیگابایت

Far Cry Primal: حداقل ۴ گیگابایت، مقدار پیشنهادی ۸ گیگابایت

The Division: حداقل ۶ گیگابایت، مقدار پیشنهادی ۸ گیگابایت

Hitman: مقدار پیشنهادی و حداقل ۸ گیگابایت

Quantum Break: حداقل ۸ گیگابایت، مقدار پیشنهادی ۱۶ گیگابایت

همانطور که مشاهده می کنید این اعداد و ارقام کاملا واضح بوده و خود گویای همه چیز است. بازی های رایانه ای جدید معمولا به ۸ گیگابایت رم نیاز دارند. البته بعضی از آن ها نیز حتی به کمتر از ۸ گیگابایت نیاز دارند ولی این عدد در حال تبدیل شدن به یک استاندارد است.

در نمونه های ذکر شده بازی هایی وجود دارد که مقدار رم مورد نیاز خود را کمتر از ۸ گیگابایت اعلام کرده اند، اگر چه دو استثنا نیز وجود دارد. بازی Batman: Arkham Knight در حالت معمول میزان ۸ گیگابایت رم را پیشنهاد می کند. ولی جدیدا سازندگان بازی اعلام کرده اند که برای اجرای درست بازی روی ویندوز ۱۰ باید حداقل ۱۲ گیگابایت رم فراهم شود، چرا که این بازی در ویندوز ۱۰ دارای مشکلات بسیاری بود.

بازی Quantum Break مایکروسافت نیز با پیشنهاد ۱۶ گیگابایت رم، استاندارد جدیدی را تعریف کرده است.

برای اجرای بازی های جدید حداقل باید ۸ گیگابایت رم فراهم کنید

مقدار ۸ گیگابایت رم فعلا برای بازی های جدید کافی خواهد بود. این مقدار تقریبا می تواند کلیه بازی ها را با کیفیت حداقلی اجرا کند. البته اضافه کردن میزان رم بیشتر به سیستم نیز ایده خوبی خواهد بود. اگر شما مایلید بازی های حرفه ای را اجرا کنید و از نهایت توانمندی رایانه خود بهره ببرید، ارتقای رم به ۱۶ گیگابایت ارزشش را دارد. مطمئنا بازی Quantum Break آخرین بازی نیست که مقدار ۱۶ گیگابایت رم را پیشنهاد می کند ولی باید توجه داشت که همه بازی ها به این مقدار زیاد نیازی ندارند. همانطور که همه افراد نیازی به خرید کارت گرافیک های گران قیمت نداشته و همه این مسائل به بودجه و نیاز شما بر می گردد.

همچنین باید دانست ارتقای رم نیز کار آسانی است. شما مجبور نیستید رم فعلی خود را دور بیندازید و یا آن را تعویض کنید. کافیست شما یک رم جدید خریداری کرده و در یک اسلات خالی روی مادربورد خود نصب کنید.

ximg_56e1302dbfb62.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.4NJ2eF5D4Z

به یاد داشته باشید که معمولا رم ها زیاد گران قیمت نیستند و تفاوت قیمتی بین یک رم ۸ گیگابایتی با یک رم ۱۶ گیگابایتی فقط حدود ۴۰ دلار است. بنابر این اگر قصد دارید به صورت حرفه ای کار کنید، بهتر است که مدل ۱۶ گیگابایتی را تهیه کنید.

آیا از گرافیک آنبورد استفاده می کنید؟ در این صورت باید رم بیشتری تهیه کنید

پیشنهاداتی که در بالا مطرح شد، مخصوص سیستم هایی با کارت گرافیک انویدیا و ای ام دی مجزا می باشد. اگر سیستم شما از کارت گرافیک آنبورد استفاده می کند، قضیه کمی متفاوت خواهد بود. اگر قصد دارید رایانه ای جدید برای بازی خریداری کنید، مدل هایی با گرافیک آنبورد را کنار بگذارید، ولی اگر در حال حاضر از چنین سیستمی استفاده می کنید، باید میزان رم بیشتری برای سیستم خود فراهم کنید.

کارت گرافیک های مجزا یک رم ویدیویی (VRAM) اختصاصی بر روی خود دارند. این رم برای پردازش بافت های گرافیکی استفاده می شود و با رم معمولی سیستم متفاوت است. اما گرافیک های آنبورد از رم معمولی سیستم برای انجام این کار بهره گرفته و مقداری از آن را اشغال می کنند. بنابر این با اشغال شدن این فضا، حجم موجود رم کاهش یافته و در سرعت سیستم تاثیر منفی می گذارد.

شرکت اینتل طی یک مطلب اعلام کرده است: میزان رمی که گرافیک های آنبورد این شرکت از رم اشغال می کند، حدود ۱٫۸ گیگابایت است. پس اگر شما می خواهید بازی های جدید را با این نوع کارت های گرافیک امتحان کنید، باید بیش از ۸ گیگابایت رم برای سیستم خود در نظر بگیرید. همچنین باید بدانید که بعضی از بازی های حرفه ای از کارت گرافیک های آنبورد پشتیبانی نمی کند و شما قادر نیستید با این مدل ها آن بازی ها را اجرا کنید. پس عاقلانه ترین کار آن است که از ابتدا یک کارت گرافیک مجزا روی سیستم خود نصب کنید.

در پایان باید بگوییم که نمی توان پاسخ کاملا واضحی به سوال اصلی این مطلب بدهیم. اگر شما قصد دارید از مشین های مجازی روی سیستم خود بهره گرفته و بازی های رایانه ای را با بالا ترین کیفیت ممکن اجرا کنید حداقل به ۱۶ گیگابایت رم نیاز دارید. اما اگر حداکثر انتظاری که از رایانه خود دارید اجرای بازی است، مقدار ۸ گیگابایت کافی بوده و هیچ دلیلی برای تهیه رم بیشتر از ۱۶ گیگابایت وجود ندارد.

منبع: howtogeek

ارسال نظر