ارتقای ویندوز ۱۰ از نسخه ۳۲ بیتی به ۶۴ بیتی

هنگام آپدیت و ارتقای ویندوز ۱۰، مایکروسافت به صورت خودکار یک نسخه ۳۲ بیتی از این سیستم برای شما قرار می دهد. ولی شما می توانید ویندوز خود را به شرط اینکه سخت افزار رایانه تان از آن پشتیبانی کند به نسخه ۶۴ بیتی نیز ارتقا دهید.

ارتقای ویندوز ۱۰ از نسخه ۳۲ بیتی به ۶۴ بیتی

کلیک - شاید از خود بپرسید چرا باید ویندوز را به ۶۴ بیتی ارتقا داد. نسخه ۶۴ بیتی به شما اجازه می دهد تا از میزان رم (RAM) بیش تر از ۳٫۷۵ گیگابایت استفاده کنید و در نتیجه سرعت ویندوز افزایش پیدا می کند. علاوه بر این نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ به صورت استاندارد به پشتیبانی از NX نیازمند است، که باعث می شود پردازنده شما یک لایه حفاظتی بیشتر در برابر برنامه های مخرب پیدا کند. برای اطلاعات بیشتر بخش مشخصات سخت افزاری را در همین مطلب مطالعه کنید.

ارتقا به نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ می تواند یک فرایند سریع باشد و به تنظیمات سیستم و سخت افزار آن بستگی دارد. ما در اینجا قصد داریم شما را برای انجام این کار راهنمایی کنیم.

upgrade-32-64-windows-644x373

بررسی سازگاری سیستم با نسخه ۶۴ بیتی

قبل از این که شما فرایند ارتفا را آغاز کنید، باید مطمئن شوید که سیستم شما از معماری ۶۴ بیتی پشتیبانی می کند. برای انجام این کار به صورت مرحله به مرحله به Settings > System > About بروید. پنجره باز شده اطلاعات سیستم شما را نشان می دهد (اگر در این پنجره اطلاعات مورد نظر وجود نداشت، این مراحل را طی کنید: Settings > System > Update & Security > Activation). در این صفحه اگر مقابل بخش System type عبارت "۳۲-bit operating system, x64-based processor" را مشاهده می کنید، به این معنی است که می توانید سیستم خود را به نسخه ۶۴ بیتی ارتقا دهید. ولی اگر مانند تصویر زیر عبارت "۳۲-bit operating system, x86-based processor" را مشاهده کردید، یعنی پردازنده رایانه شما از نسخه ۶۴ بیتی پشتیبانی نمی کند و شما قادر به ارتقا نخواهید بود.

Windows-10-System-Type

بررسی سازگاری سخت افزاری

در مرحله بعد قصد داریم سخت افزار رایانه را جهت سازگاری با نسخه ۶۴ بیتی بررسی کنیم. بعضی از پردازنده های ۶۴ بیتی قدیمی نمی توانند نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ را اجرا کنند، حتی اگر با نسخه ۶۴ بیتی دیگر سیستم عامل ها سازگار باشد. بنابر این نرم افزار اطلاعات سیستم CPU-Z را دانلود کرده و پس از نصب اجرا کنید.

ویندوز ۱۰ به صورت اختصاصی به PAE، SSE2، و NX نیاز دارد. این مقادیر در تصویر زیر برجسته شده است و شما نیز باید آن ها را در رایانه خود مشاهده کنید و گرنه قادر به ارتقا نخواهید بود.

CPU-Z-System-Instructions-for-Windows-10-Installation

اما این سه ویژگی چیست؟

Physical Address Extension (PAE): این ویژگی به پردازنده های ۳۲ بیتی اجازه می دهد تا در بعضی از نسخه های ویندوز از بیش از ۴ گیگابایت حافظه فیزیکی استفاده کنند. همچنین وجود این ویژگی، پیش نیاز NX است. PAE در دستور العمل سیستم با عباراتی مثل "EM64T" یا "AMD64″ نمایش داده می شود.

NX: این ویژگی به پردازنده کمک می کند تا از خود محافظت بیشتری در برابر برنامه های مخرب (بد افزار) انجام دهد و امنیت پردازنده های ۶۴ بیتی را بالا می برد. پشتیبانی از ویژگی NX با عباراتی مثل "VT-x" یا "VT-d" به نمایش در می آید.

SSE2: این یک دستور العمل استاندارد برای پردازنده هاست که به طور فزاینده ای توسط اپلیکیشن ها و درایور ها مورد استفاده قرار می گیرد.

فعال سازی NX

اگر در وهله اول نتوانستید عبارات "VT-x" یا "VT-d" را که نشان دهنده پشتیبانی از ویژگی NX است، پیدا کنید اصلا نگران نشوید. در بعضی از پردازنده های قدیمی شما باید این ویژگی را به صورت دستی از قسمت بایوس (BIOS) سیستم فعال کنید. روش دسترسی به بایوس در مدل های مختلف متفاوت است، ولی معمولا کلید مربوط به آن هنگام بوت شدن سیستم روی صفحه به نمایش در می آید.

وقتی وارد بایوس شدید وارد سربرگ Security شوید و یا به دنبال عبارتی شبیه به NX Settings و یا در بعضی سیستم ها XD Settings بگردید. پس از یافتن این بخش آن را روی On تنظیم کرده و سپس عملیات ذخیره سازی و خروج (Save and Exit) را انجام دهید.

اگر موفق به پیدا کردین این گزینه نشدید باید با سازنده دستگاه خود تماس بگیرید و یا به دنبال سیستم دیگری باشید.

درایور های سیستم ۶۴ بیتی

قبل از ارتقای سیستم، شما همچنین باید بررسی کنید که سخت افزار های رایانه شما با نسخه ۶۴ بیتی سازگار باشند. نسخه ۶۴ بیتی ویندوز به درایور های ۶۴ بیتی نیاز دارد و پس از ارتقا داریور های ۳۲ بیتی از کار خواهند افتاد و در پی آن سخت افزار آن دیگر کار نمی کند. اکثر سخت افزار های جدید از درایور های ۶۴ بیتی نیز پشتیبانی می کنند ولی اگر شما از یک سخت افزار قدیمی استفاده می کنید باید آن را بررسی کنید.

برای انجام این کار می توانید به وب سایت سازنده قطعه سخت افزاری رایانه خود مراجعه کنید. از آنجایی که ویندوز ۱۰ و سیستم بروز رسانی آن به طور خودکار درایور ها را دانلود و نصب می کنند، لازم نیست شما این کار را انجام دهید. ولی قبل از ارتقا باید مطمئن شوید که آی اصلا درایور ها وجود دارند یا خیر.

آغاز فرایند ارتقا

می توان گفت که هیچ راه مستقیمی برای ارتقای ویندوز ۱۰ از نسخه ۳۲ بیتی به ۶۴ بیتی وجود ندارد. بنابر این شما ناچارید تا ویندوز خود را به طور کامل از نو نصب کنید. شما نیاز دارید تا از کل اطلاعات خود بک آپ تهیه کنید و فایل های موجود در درایو ویندوز را به درایور های دیگر انتقال دهید چرا که فرایند ارتقا کل نرم افزار ها و فایل های موجود در داریو ویندوز را حذف خواهد کرد.

برای شروع فرایند ارتقا، ابتدا مطمئن شوید که لیسانس ویندوز ۱۰ شما فعال شده باشد. جهت انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:

Settings > System > Update & Security > Activation

Windows-10-Media-Creation-Tool

اکنون به وب سایت مایکروسافت مراجعه کرده و ابزار ساخت رسانه ای ویندوز ۱۰ ( Windows 10 Media Creation Tool ) را دانلود کنید. اپلیکیشن ذکر شده را نصب کرده و آن را اجرا کنید. گزینه Create installation media for another PC را انتخاب کنید. سپس از بخش Language زبان مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در بخش Edition نسخه ویندوز مورد نظر را انتخاب نمایید و برای Architecture نیز گزینه Both را انتخاب کنید. در نهایت نیز نوع رسانه ای را که می خواهید فایل نصبی ویندوز روی آن نصب شود را انتخاب نمایید.

Windows-10-Media-Creation-Tool-Architecture

اکنون زمان آن رسیده که سیستم خود را ریبوت (راه اندازی مجدد) کرده و ویندوز ۱۰ نسخه ۶۴ بیتی را از روی رسانه ای که اکنون ایجاد کردید، نصب کنید. دستور العمل های مربوط به نصب را دنبال کرده و تنظیمات کیبورد و زبان را انجام دهید، سپس گزینه Custom install را برای نصب نسخه ۶۴ بیتی انتخاب کنید.

اگر از شما کد فعال سازی (product key) خواسته شد، با عمل skip از آن بگذرید و ادامه دهید.

در نهایت عملیات ارتقا انجام شده و ویندوز شما به نسخه ۶۴ بیتی به روز می شود.

منبع: makeuseof

ارسال نظر