راه اندازی و حذف کورتانا در ویندوز 10

سیستم دستیار شخصی دیجیتال کورتانای ویندوز 10 قادر است زندگی شما را متحول کند. با ارتقای سیستم عامل خود به ویندوز 10 قادر خواهید بود تا از امکانات این دستیار شخصی که با کیبورد و صوت کار می کند بهره بگیرید.

راه اندازی و حذف کورتانا در ویندوز 10

کلیک - با استفاده از کورتانا می توانید کارهای مختلفی را در رایانه خود انجام دهید، سر وقت به قرار های ملاقات خود برسید و حتی پیام و ایمیل ارسال کنید.

کورتانا در اصل همراه با ویندوز 8.1 عرضه شد و نام خود را از یکی از کاراکتر های بازی Halo مایکروسافت که از جمله محبوب ترین بازی های این شرکت محسوب می شود، گرفته است. کورتانا اکنون به یکی از عناصر کلیدی ویندوز 10 تبدیل شده است. در این بخش قصد داریم شما را با نحوه فعال سازی، پیکربندی، کار با آن و در صورت لزوم حذف و غیر فعال سازی آن در ویندوز 10 آشنا کنیم. با کلیک همراه باشید.

نکته: این آموزش با استفاده از نسخه پیش نمایش ویندوز 10 تهیه شده و ممکن است مراحل آن در نسخه نهایی اندکی متفاوت باشد.

توجه داشته باشید که کورتانا فعلا از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند و شما برای انجام دستورات خود باید به زبان انگلیسی با آن صحبت کنید.

توانایی های کورتانا

با فعال سازی کورتانا می توانید کارهایی که معمولا با استفاده از موس و کیبورد انجام می دهید را به سادگی بیان کرده و با انتقال کلمات شما از طریق میکروفون دستیار دیجیتال به آن واکنش نشان خواهد داد.

muo-w10-cortana-routine

به طور ویژه باید کورتنا را به عنوان یک دستیار دیجیتال همه کاره در نظر بگیریم. کورتانا در سیستم عامل ویندوز فون آن قدر محبوبیت پیدا کرده است که مایکروسافت تصمیم گرفته آن را برای "آی او اس" و "اندروید" نیز عرضه کند. به طور خلاصه، کورتانا می تواند قرار های ملاقات و یادداشت ها را به تقویم شما اضافه کند، پیام های شما را تایپ کند، موارد مورد نظر شما را در اینترنت جستجو کند و حتی اپلیکیشن ها را اجرا نماید.

اگر چه شما با استفاده از کیبورد نیز می توانید کارهایتان را انجام دهید، ولی کورتانا قادر است بهترین نتایج را با استفاده از میکروفون برای شما به ارمغان آورد. بنابر این اگر رایانه شما میکروفون ندارد، یکی تهیه کرده و قبل از شروع کار، به رایانه خود متصل کنید.

راه اندازی کورتانا در ویندوز 10

بر خلاف نسخه های پیش نمایش و اولیه ویندوز 10، در نسخه نهایی کورتانا به راحتی قابل دسترس است.

تمام کاری که شما باید انجام دهید، کلیک کردن روی آیکون میکروفون موجود در نوار جستجو و یا گفتن "Hey Cortana" است (در صورتی که قابلیت گوش دادن فعال باشد). و بعد از آن می توانید سوال یا عبارت مورد نظر برای جستجو را بگویید. برای مثال "?what time is it" (ساعت چند است) و یا "what is today's date" (امروز چه روزی است).

برای بهره بردن از این سیستم دستیار هوشمند قدرتمند و دیجیتال، شما باید تنظیماتی را انجام دهید. ابتدا روی باکس جستجوی کورتانا کلیک کنید و منتظر بمانید تا پنجره نتایج باز شود. در گوشه بالا و چپ روی منوی "hamburger" کلیک کرده و سپس Notebook را باز کنید. این ابزار به شما اجازه می دهد تا تعیین کنید کورتانا چه اطلاعاتی را بتواند در مورد شما جمع آوری کند و البته کورتانا هر چه قدر اطلاعات بیشتری داشته باشد، می تواند کارهای بیشتری نیز انجام دهد.

muo-windows-windows10-cortana-setup-settings

کورتانا قبلا از شما خواسته است تا نام خود را وارد کنید، ولی با باز کردن منوی About Me می توانید آن را تغییر داده و حتی تغییرات دیگری انجام دهید. در این قسمت اسم دلخواه خود را که دوست دارید کورتانا از آن استفاده کند را وارد نمایید. در قسمت تنظیمات با سوییچ کردن روی Find flights and more می توانید ردیابی اطلاعات را فعال کنید تا ایمیل های شما را برای چنین اطلاعاتی بررسی کند.

همچنین در صفحه Settings می توانید کورتانا را به گونه ای تنظیم کنید که با گفتن عبارت "Hey, Cortana" فعال شود. سیستم به طور مداوم برای شنیدن این عبارت در حال آماده باش است و به محض این که آن را تشخیص دهد، کورتانا را باز می کند. علاوه بر این شما می توان تعیین کنید که آیا کورتانا پس از شنیدن این عبارت از هر شخصی فعال شود و یا صدای خود را به آن بشناسانید تا فقط زمانی که شما آن عبارت را می گویید واکنش نشان دهد.

برای مثال شما می توانید اطلاعاتی در مورد اخبار مورد علاقه، برنامه های تلویزیونی مورد علاقه، جنبش های سیاسی و یا تیم های ورزشی مورد علاقه خود را به کورتانا بدهید تا آن ها را فراگرفته و نتایج مرتبط به شما ارئه دهد. شما قادرید با استفاده از کورتانا مسیر و مسافت مقصد مورد نظر خود را (به خصوص در تبلت ها و گوشی های ویندوزی) بیابید. شما قادرید یک یادآور برای مکان مشخصی تنظیم کنید (مثلا "یادم بیاور که صندلی را از خانه مادرم بردارم").

استفاده از کورتانا در مناطقی که تحت پوشش نیست

حتی اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که کورتانا از زبان آن پشتیبانی نمی کند (مثل ایران)، با تغییر تنظیمات منطقه ای خود می توانید آن را فعال کنید. ابتدا مطمئن شوید که شما بسته زبان انگلیسی (English (United States را نصب کرده باشید و اگر این کار را انجام نداده اید، از طریق روش گفته شده در زیر آن را اضافه کنید.

از منوی Start گزینه Settings را انتخاب کرده و سپس Time & Language را انتخاب کنید. در پنجره باز شده روی Region & language کلیک کنید. زیر قسمت Country or region گزینه United States را انتخاب کنید و در صورتی که نمی توانید عبارت( English (United States را در زیر قسمت Languages مشاهده کنید، روی Add a language کلیک کرده و یکی از موارد مربوطه را انتخاب کنید. در نهایت روی English (United States) کلیک کرده و Set as default را انتخاب کنید.

اگر بعد از انجام این مراحل کورتانا نتوانست صحبت های شما را بفهمد به قسمت Settings رفته و از Time & language گزینه Speech را باز کنید و تیک گزینه Recognize non-native accents for this language را بزنید. این گزینه در بیشتر مواردی که افراد لهجه ای بین المللی دارد مفید خواهد بود، اما تشخیص صحبت های افرادی که با لهجه های محلی صحبت می کنند برای کورتانا مشکل تر است.

لهجه های غیر معمولی و کورتانا

در حالی که کورتانا قادر است اکثر لهجه های معمول جهانی را به راحتی تشخیص دهد، ممکن است از پس تشخیص بعضی از لهجه ها بر نیاید. ولی برای این افراد نیز قابلیت ویژه ای در نظر گرفته شده که می توانند لهجه خود را با انجام یک سری آموزش ها و به دیتابیس کورتانا اضافه کنند.

muo-windows-windows10-cortana-setup-learn

برای آموزش دادن لهجه خود به کورتانا، منوی آن را باز کرده و از Notebook به Settings بروید و در پایین صفحه روی Learn my voice کلیک کنید. سپس از شما خواسته می شود تا جملاتی را تلفظ کنید تا کورتانا بتواند لهجه شما را یاد بگیرد. در اکثر موارد پس از کمی تمرین دادن کورتانا او قادر خواهد بود تا دستورات شما را به خوبی تشخیص دهد.

سه عدد از مفید ترین دستورات کورتانا برای شروع

پس از اینکه با موفقیت لهجه خود را به کورتانا آموزش دادید با استفاده از این سه دستور که به شما نشان می دهد کورتانا قادر به انجام چه کارهایی است کار خود را شروع کنید.

1 . Create a meeting with Tyrion Lannister at noon tomorrow (برای فردا ظهر یک قرار ملاقات با Tyrion Lannister ایجاد کن)

2 . When Rose calls, remind me to ask her to pick up something for the BBQ. ( وقتی Rose تلفن کرد به یادم بیاور تا از او بخواهم چیز های برای شام بیاورد)

3 . Wake me up at 5 am tomorrow morning (من را فردا صبح ساعت 5 بیدار کن)

هنگامی که کورتانا با ویندوز 8.1 عرضه شد مثل الان چنین قدرتی برای پاسخ گویی به سوالات و انجام کار های مختلف را نداشت. مایکروسافت به زودی در به روزرسانی های بعدی ویندوز 10 قابلیت های بیشتری را به کورتانا اضافه خواهد کرد. فعلا شما می توانید کارهایی مثل: درخواست برای آخرین اخبار، اوضاع بورس و سهام، پخش موسیقی، دریافت اطلاعات پرواز ها و آب و هوا و کارهای دیگری را با آن انجام دهید.

البته نسخه رایانه ای کورتانا بیشتر برای سرگرمی مناسب است و قابلیت های مخصوص به خود را دارد.

کورتانا و حریم خصوصی

کورتانا شما را بسیار خوب می شناسد، شاید حتی بیشتر از پدر و مادر شما! تمام اطلاعات جمع آورش شده از شما در یک دیتابیس امن که به حساب ابری وان درایو شما متصل است، نگه داری می شود. ولی اگر شما از بابت این قضیه نگران هستید، می توانید با استفاده از تنظیمات آنلاین تعیین کنید که چه مقدار از اطلاعات شما ذخیره شود و یا حتی آن ها را حذف کنید.

برای انجام این کار Settings را از منوی Start باز کرده و Privacy را انتخاب کنید. حال Speech, inking & typing را یافته و گزینه Go to Bing and manage personal info for all your choices را از قسمت زیرین Manage cloud info انتخاب کنید.

muo-windows-windows10-cortana-setup-clear

در سربرگ Personalization گزینه ای به نام Clear برای حذف خصوصیات مورد علاقه شما وجود دارد که با استفاده از آن می توانید اطلاعات جمع آوری شده توسط کورتانا را تحت کنترل خود در آورید. شما همچنین با استفاده از آن می توانید کورتانا را غیر فعال کنید.

غیر فعال کردن و حذف کورتانا

کورتانا را می توان یکی از بهترین ابزار های عرضه شده توسط مایکروسافت از زمان عرضه مجموعه آفیس دانست، ولی همه افراد آن را دوست ندارند. اگر شما احساس می کنید که اصلا از آن استفاده نمی کنید و یا حتی باعث مزاحمت برای شما شده است، می توانید آن را غیر فعال کنید. برای انجام این کار کافیست منوی کورتانا را باز کرده و از Notebook و سپس Settings آن را روی حالت Off قرار دهید.

muo-windows-windows10-cortana-setup-disable

اگر شما هرگز قصد استفاده از آن را ندارید ممکن است دوست داشته باشید تا از جمع آوری اطلاعات آن در مورد خودتان نیز جلوگیری کنید. بنابر این برای غیر فعال سازی کامل آن به Start > Settings > Privacy > Speech, inking & typing رفته و گزینه Stop getting to know me را انتخاب نمایید. اکنون با کلیک کردن روی Turn off عمل خود را تایید کنید.

اگر شما می خواهید از کورتانا استفاده کنید ولی دوست ندارید کادر search فضای نوار وظیفه را اشغال کند، روی نوار وظیفه کلیک راست کرده و Cortana را انتخاب کنید، سپس Hidden را فشار دهید تا کادر جستجو پنهان شود و یا Show Cortana را بزنید تا فقط آیکون آن نمایش داده شود. در صورتی که کادر جستجو را پنهان کرده اید ولی می خواهید جستجویی انجام دهید کلید Windows را از روی کیبورد فشار داده و متن مورد نظر خود را برای جستجو تایپ کنید.

منبع: makeuseof

ارسال نظر