10 راه آسان برای افزایش سرعت مک

رسانه کلیک - سرعت مک را می توان مانند ویندوز پایین آورد. اگر تصور می‌کنید سیستم شما از حالت معمول کندتر است، راهکارهای زیر برای افزایش سرعت مک حتما به کارتان می آید.

10 راه آسان برای افزایش سرعت مک

همانند ویندوز کامپیوتر، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث کند شدن مک شوند. از برنامه‌هایی که وعده "بهینه سازی" و افزایش سرعت مک را می‌دهند اجتناب کنید. برنامه های پاکسازی کننده‌ای مانند Mac CCleaner - می‌توانند فایل‌های موقت را حذف و فضای بیشتری را ایجاد کنند و در خالی کردن فضای دیسک موثر باشند، اما سرعت مک را افزایش نخواهند داد. بنابراین برای افزایش سرعت مک بهتر است به موارد زیر توجه کنید.

مک خود را با CleanMyMac 3 پاکسازی کنید

اولین قدم برای افزایش سرعت مک، پاک کردن فضای اشغال شده آن است. شما نمی‌توانید تمام مشکلات موجود بر سر افزایش سرعت مک را تنها با اجرای برخی ابزارهای جادویی حل کنید، اما پاک کردن هارد دیسک نقطه شروع خوبی است و هیچ ابزاری برای خلاص شدن از شر چیزهایی که فضای مک را اشغال کرده اند بهتر از CleanMyMac 3 نیست. علاوه بر این، این نرم افزار می‌تواند برای پاک کردن فهرست آیتم‌های استارتآپ، حذف پلاگین‌های سیستم، پاک کردن موارد باقیمانده از برنامه‌های نصب شده و غیره نیز به کار گرفته شود.

پیدا کردن فرآیندهایی که فضای زیادی مصرف می‌کنند

از Activity Monitor استفاده کنید- این قسمت همانندTask Manager در ویندوز است و می‌توان از آن برای مشاهده فرایندهای در حال اجرا و پیدا کردن آنهایی که از منابع زیادی استفاده می کنند استفاده نمود. برای راه اندازی آن، Command + Space را فشار دهید تا فیلد جستجو Spotlight باز شود، Activity Monitor را تایپ کنید و Enter را فشار دهید. بر روی عنوان "٪ CPU" برای رفتن به بخش میزان CPU استفاده شده کلیک کنید و در این قسمت می‌توانید برنامه‌ها و فرآیندهای در حال اجرا و میزان استفاده آنها از CPU را مشاهده کنید.

در برخی موارد ممکن است یک برنامه از 99 درصد از CPU شما استفاده کند و شما بخواهید به اجرای آن پایان دهید. برای پایان دادن به اجرای یک فرایند، با کلیک بر روی آن، آن را انتخاب کنید و روی دکمه X در نوار ابزار کلیک نمایید. البته قبل از آن اطمینان حاصل کنید که در حال انجام کار مهمی با دستگاه خود نیستید. اگر این روش اثربخش نبود، روی منوی " View" کلیک کنید و " All Processes" را انتخاب نمایید تا همه فرآیندهایی که در مک اجرا می‌شوند لیست شوند.

علاوه بر این، می‌توانید بر روی قسمت حافظه کلیک کنید چرا که این بخش می‌تواند میزان فضای اشغال شده حافظه را که سبب کاهش سرعت مک می‌شود نشان دهد. همچنین بخش "Disk" را نیز بررسی کنید چرا که فرایندی که از بخش Disk استفاده می‌کند می تواند به شدت باعث کاهش سرعت مک شود.

افزایش سرعت مک

بستن برنامه ها

در Mac OS X برنامه‌ها اغلب در فرم در حال اجرا قرار دارند و حتی کلیک بر روی دکمه قرمز "X" در پنجره برنامه نیز باعث بسته شدن آنها نشده و آنها همچنان در پس زمینه در حال اجرا خواهند بود. در بیشتر موارد این مشکلی بزرگ نیست. با این حال، اگر تصور می‌کنید که مک به کندی اجرا می‌شود و یا برای افزایش سرعت مک باید برخی از این برنامه‌ها را ببندید، به دنبال برنامه‌هایی باشید که با نقطه ای در dock شما نشانه گذاری شده اند، با کلیک راست بر روی آنها یا راست کلیک کردن بر روی آیکون‌های آنها، گزینه "خروج" را انتخاب کنید.

افزایش سرعت مک

برنامه‌های منوی استارت را اصلاح کنید

برای مدیریت برنامه‌های منوی استارت، پنجره «تنظیمات سیستم» را با کلیک بر روی آیکون «منوی سیستم» و انتخاب «تنظیمات سیستم» باز کنید. روی نماد «کاربران و گروه ها» کلیک کنید، حساب کاربری فعلی خود را انتخاب کنید و روی «ورود به سیستم» کلیک نمایید. در اینجا می‌توانید تیک هر برنامه‌ای را که نمی‌خواهید با اجرای سیستم اجرا شود بردارید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید یک برنامه به طور خودکار هنگام ورود به مک آغاز شود، آن را به درون این لیست بکشید و رها کنید یا روی دکمه "+" در پایین لیست کلیک کنید و آن را به لیست اضافه نمایید.

افزایش سرعت مک

عوامل راه اندازی را پاکسازی کنید

یکی از ویژگی‌های پنهان موجود در CleanMyMac 3 این است که می‌توان عوامل راه اندازی دستگاه را پاک نمود. این عوامل که برنامه‌های کمکی هستند که در پس زمینه اجرا می‌شوند سبب می‌گردند برخی نرم افزارهای دیگر بدون اطلاع شما اجرا شوند. اگر مدام می‌بینید که برنامه‌هایی در حال اجرا هستند اما به یاد نمی‌اورید که آن‌ها را باز کرده باشید، احتمالا عوامل راه اندازی این کار را کرده‌اند. بنابراین CleanMyMac 3 را راه اندازی و اجرا نموده و سپس عنوان Extensions و سپس Launch Agents را برای پاکسازی انتخاب کنید.

افزایش سرعت مک

کاهش شفافیت و انیمیشن‌ها

گهگاه برای افزایش شفافیت و انیمیشن‌ها ممکن است شما سخت افزارهای گرافیکی را به مک قدیمی خود اضافه کنید. کاهش تعداد آن‌ها می‌تواند به افزایش سرعت مک کمک کند. برای انجام این کار پنجره تنظیمات سیستم را باز کنید. روی آیکن " Accessibility " کلیک کنید و گزینه " Reduce transparency " را برای کاهش شفافیت انتخاب کنید. در OS X Yosemite، این گزینه می‌تواند به طور قابل توجهی باعث افزایش سرعت مک شود.

همچنین می‌توانید بر روی آیکن ترجیحات "Dock" کلیک کنید و "Effect Scale" را به جای "Effect Genie" انتخاب کنید که می‌تواند به حداقل رسانی انیمیشن‌های ویندوز را تسریع کند.

افزایش سرعت مک

سبک‌تر کردن مرورگر وب

شاید مرورگر وب شما برنامه ای است که باعث بروز مشکل در رایانه تان شده است. به خصوص با توجه به اینکه عملکرد گوگل کروم در Mac OS X بسیار بد است. سعی کنید تعداد پسوندهایی را که برای مرورگر استفاده می‌کنید به حداقل برسانید و به طور همزمان از تب‌های کمتری استفاده کنید تا حافظه و منابع CPU کمتری را صرف نمایید.

افزایش سرعت مک

رمزگذاری FileVault Disk را غیرفعال کنید

رمزگذاری FileVault Disk به طور پیش فرض بر روی Mac OS X Yosemite فعال می‌شود. این رمزگذاری به شما کمک می‌کند تا از به سرقت رفتن فایل‌های مک خود و دسترسی غیر مجاز به آن‌ها جلوگیری نمایید. همچنین مانع از تغییر دادن رمز عبور مک و ورود بدون اجازه به آن می‌شود؛ اما در برخی از مک‌ها این امر ممکن است باعث شود که ورود به سیستم بسیار کند شود. اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توانید به پنجره تنظیمات سیستم بروید، روی نماد «امنیت و حریم خصوصی» کلیک کنید، روی عنوان «FileVault» کلیک کنید و رمزگذاری FileVault Disk را غیر فعال نمایید. توصیه می کنیم FileVault را فعال کنید مگر اینکه مک شما زمان زیادی را صرف ورود به سیستم نماید.

افزایش سرعت مک

افزایش سرعت Finder

هنگامی که پنجره Finder را باز می‌کنید تا فایل‌های خود را مشاهده نمایید، به صورت پیش فرض «All My Files» باز می‌شود. اگر تعداد زیادی فایل در مک خود داشته باشید، ممکن است هر بار که یک پنجره Finder جدید را باز می‌کنید، سرعت FInder کمتر شود. شما می‌توانید با کلیک بر روی منوی "Finder" و انتخاب "Preferences" از منوی Finder از رخ دادن چنین مشکلی جلوگیری کنید. پوشه مورد نظر خود را در قسمت "New Finder Windows Show" انتخاب کنید؛ به عنوان مثال، شما می‌توانید تمام پنجره Finder را به طور خودکار در پوشه Downloads باز کنید. در این حالت، Finder تمام All My Files را بارگیری نمی‌کند.

افزایش سرعت مک

خالی کردن فضای دیسک

همانند هر رایانه‌ای، خالی کردن فضای دیسک می‌تواند سبب سریعتر شدن دستگاه شود و به افزایش سرعت مک کمک کند.، برای بررسی، روی منوی اپل کلیک کنید، «About This Mac» را انتخاب کنید و به قسمت «Storage» بروید. اگر فضای آزاد کافی وجود نداشته باشد، باید فضای ذخیره سازی داخلی مک خود را خالی کنید.

افزایش سرعت مک

SM خود را برای رفع همه انواع مشکلات مجددا تنظیم کنید

این کار، تاکتیک مفیدی است که می‌تواند انواع مختلفی از مشکلات موجود در سیستم مک را حل کند، اگر چه بسیاری از مردم - به خصوص کاربران با تجربه ویندوز تاکنون آن را تست نکرده‌اند. تنظیم مجدد کنترل کننده مدیریت سیستم- یا SMC - می‌تواند همه چیز را از عملکرد آهسته گرفته تا مسائل راه اندازی و مشکلات سخت افزاری Wi-Fi حل نماید. این کار در واقع سبب حذف هیچگونه اطلاعاتی از سیستم نمی‌شود و چیزی مانند یک راه‌اندازی مجدد برای افزایش سرعت مک است.

نصب مجدد Mac OS X

وقتی تمام کارهای بالا را انجام دادید اما سرعت مک بهبود نیافت، سعی کنید سیستم عامل خود را مجددا نصب کنید. این کار می‌تواند آخرین تاکتیک شما به حساب آید. با پشتیبان گیری از موارد مهم، شما می‌توانید Mac OS X را روی مک خود مجددا نصب کنید. نصب مجدد مک بسیار ساده تر از نصب مجدد ویندوز است، برای این کار تنها کافی است که به حالت ریکاوری بروید، نصب را شروع کنید و Mac شما همه چیزهایی را که نیاز دارد از Apple دانلود می‌کند.

افزایش سرعت مک

ارسال نظر