راه‌حل تصویری رایج‌ترین مشکلات ویندوز ۱۰(بخش دوم)

در هنگام کار با ویندوز ۱۰ ممکن است با مشکلاتی رو به رو شویم که راه حلی برای آن ها نداشته باشیم، در این مطلب به بررسی راه حل مشکلات اساسی و رایج در ویندوز ۱۰ می پردازیم.

راه‌حل تصویری رایج‌ترین مشکلات ویندوز ۱۰(بخش دوم)

کلیک -در بخش قبلی این مطلب به بررسی راه حل مشکلات رایج در ویندوز ۱۰ پرداختیم، در این مطلب نیز در ادامه بخش اول به بررسی سایر مشکلات موجود می پردازیم.

استفاده از حالت Safe Mode در بسیاری از شرایط شما را از مشکلات اساسی نجات می دهد، شما می توانید از دکمه های F8 یا Shift+F8 در قسمت boot از این قابلیت استفاده کنید. این قابلیت در ویندوز ۱۰ نیز وجود دارد شما می توانید وارد قسمت boot شوید، سپس با نگاه داشتن کلید shift و کلید سمت چپ این حالت را فعال کنید و یا از طریق Update & Security در قسمت تنظیمات برنامه به این حالت دست پیدا کنید.

راه دیگری نیز برای انتخاب این حالت وجود دارد، کلید های ترکیبی Win+x را انتخاب کنید و گزینه Command Prompt (Admin) را انتخاب کنید و سپس کلمه Windows 10 Safe Mode را انتخاب کنید سپس اینتر را بفشارید. شما در تنظیمات حالت امن می توانید گزینه های مورد نظر خود را فعال یا غیر فعال کنید. System Configuration را انتخاب کنید و وارد آن شوید، وارد زبانه boot شوید، گزینه Windows 10 Safe Mode را فعال کنید، تیک گزینه آن را زده؛ اگر نیاز است Timeout value را کاهش و یا افزایش دهید.

راه‌حل تصویری رایج‌ترین مشکلات ویندوز 10(بخش دوم)

شما می توانید این مراحل را تکرار کنید و برای Safe Mode و یا Networking راه های میانبری تعیین کنید.

راه‌حل تصویری رایج‌ترین مشکلات ویندوز 10(بخش دوم)

فعال بودن System Restore

یکی از مشکلاتی که در ویندوز ۱۰ وجود دارد این است که System Restore به صورت پیش فرض فعال است. در بسیاری از شرایط کاربران نمی دانند که این گزینه را از کجا پیدا کنند و یا از کجا می توانند آن را فعال یا غیر فعال کنند. از منو استارت Create a restore point را سرچ کنید، سپس پس از باز کردن آن تیک system drive را بزنید، بر روی Configure کلیک کنید و Turn on system protection را انتخاب کنید. از نواری که در قسمت پایین وجود دارد برای بالا بردن فضا استفاده کنید، چیزی برابربا ۵GB کافی است، اگر از ویندوز ۱۰ ورژن ۱۰۵۸۶ استفاده می کنید، این مسیر را باید دو بار طی کنید، در بسیاری از موارد دیده شده که با تنظیم این مشخصات دوباره مشخصات به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

راه‌حل تصویری رایج‌ترین مشکلات ویندوز 10(بخش دوم)

لوکیشن به درستی وارد نشده است، دستیار کورتانا فعال نیست

در ویندوز ۱۰ ممکن است که بسیاری از کاربران با اخطار لوکیشن به درستی وارد نشده است رو به رو شوند، این مشکل در بسیاری از مواقع در ویندوز ۸ و یا حتی ۷ نیز مشاهده شده است ولی بیشترین گزارش از ویندوز ۱۰ رسیده است. در بسیاری از شرایط در ویندوز ۱۰ سیستم این پیغام را می دهد که تاریخ شما به درستی وارد نشده است و کورتانا قابلیت کار کردن را ندارد.

از منو استارت، region را انتخاب کنیدو Region & language را انتخاب کنید، در قسمت Country به این نکته توجه کنید که United Kingdom به عنوان کشور مشخص شده باشد و به زبان انتخابی نیز توجه داشته باشید، زبان اولیه خود را انتخاب کنید، بر روی Options و Download در قسمت پایینی زبان کلیک کنید، در این قسمت می توانید گزینه speech را نیز انتخاب کنید، در این بخش درست بودن عملکرد کیبورد را نیز چک کنید.

راه‌حل تصویری رایج‌ترین مشکلات ویندوز 10(بخش دوم)

در قسمت پایین تنظیمات Additional را انتخاب کنید و در صورت نیاز تنظیمات مورد نظر در زمینه های date, time & regional را وارد کنید. در این قسمت می توانید تنظیمات input را انتخاب کرده و هر تغییری که می خواهید را در آن اعمال کنید، شما می توانید حتی در صورت نیاز پک زبان مورد نظر را دانلود کنید و در این قسمت زبان مورد نظر را به عنوان زبان پیش فرض انتخاب کنید.

حل کردن مشکل slow boot times

مانند ویندوز ۸، ویندوز ۱۰ نیز از حالت ترکیبی برای فعال کردن fast boot times استفاده کرده است، هنگامی که شما سیستم خود را خاموش می کنید، اپلیکیشن ها و پردازش آن ها به پایان می رسد، اما هسته ویندوز شما به خواب نرفته است و برای پردازش های سریع حاضر و آماده است، اما در برخی از سیستم ها این روند روشن شدن سیستم به کندی صورت می پذیرد.

برای سرچ کردن این قابلیت باید در منو استارت Power Options را جستجو کنید و matching Control Panel applet را اجرا کنید، سپس در قسمت چپ انتخاب کنید که چه سرعتی را می خواهید، باید به سمت پایین رفته و تیک Turn on fast start-up را بردارید و سپس بر روی Save changes کلیک کنید. این قابلیت از آسیب دیدگی کامپیوتر جلوگیری می کند و کاربر در راه‌اندازی مجدد سیستم می تواند سریع تر عمل کند.

راه‌حل تصویری رایج‌ترین مشکلات ویندوز 10(بخش دوم)

اگر مشکل شما با انجام دادن یک بار این روند برطرف نشد می توانید سیستم را ریستارت کنید و دوباره این روند را تکرار کنید، البته در ویندوز ۷ نیز ممکن است مشکلی شبیه به این مسئله بروز کنید شما با استفاده از همین روند می توانید آن را حل کنید.

ایجاد تغییرات در lock screen

در قسمت قفل صفحه شما تصویر زیبایی را مشاهده می کنید، اما ممکن است صفحه قفل برای شما ناخوشایند باشد و شما نخواهید که این صفحه پس از روشن شدن برای شما ظاهر شود، اگر شما نیز صبور نیستید می توانید این صفحه را غیر فعال کنید، از منو استارت regedit را جستجو کنید و Registry editor را اجرا کنید، در قسمت Personalization گزینه Windows key را انتخاب کنید و بر روی آن راست کلیک کنید، گزینه New> Key and rename را انتخاب کنید، با این کار یک Personalization جدید باز می شود، بر روی کلید Personalization راست کلیک کرده، دوباره New را انتخاب کنید و DWORD را انتخاب کرده، یک New Value #1 انتخاب کنید، این بخش در سمت راست قرار دارد و شما با استفاده از F2 می توانید آن را به NoLockScreen تغییر دهید، سپس بر روی آن دبل کلیک کنید تا value data را به یک تبدیل کنید و سپس OK را بفشارید، بعد از یک بار ریستارت، دیگر lock screen دیده نمی شود.

باز کردن DVD

ویندوز ۱۰ برنامه ای برای باز کردن DVD ندارد و این مشکل برای کاربرانی که علاقه‌مند به تماشای فیلم هستند، مشکل اساسی است، خوشبختانه مایکروسافت برنامه ای را ارائه داده است که با قیمت ۱۱٫۵۹ یورو عرضه شده است، هم چنین با دانلود کردن برنامه VLC نیز می توانید DVD های خود را باز کنید.

استفاده نکردن ویندوز ۱۰ از ۴G Data

اگر شما از هات اسپات پرتابل استفاده کنید ممکن است برخی مواقع اینترنت دستگاه شما خود به خود به ۴G رفته، برای تنظیم استفاده سیستم از داده ها می توان از مسیر زیر وارد شد:

به تنظیمات رفته و Network & Internet را انتخاب کنید، بر روی Set as metered connection کلیک کنید و با استفاده از این روش سیستم از دیتاهای متفرقه استفاده نکرده و تنها از دیتای سیستم شما استفاده می کند. البته ممکن است در برخی موارد زمانی که سیستم شما به وای فای متصل است این قابلیت اجرا نشود، می توانید اتصال خود را قطع کرده و مراحل ذکر شده را طی کنید.

راه‌حل تصویری رایج‌ترین مشکلات ویندوز 10(بخش دوم)

یک صفحه وب را به شکل HTML در Microsoft Edge ذخیره کنید

مرورگر جدیدی که در ویندوز ۱۰ استفاده شده است نمی تواند HTML را در قالب یک فایل ذخیره کند، شما با استفاده از مسیر زیر می توانید این مسئله را برطرف کنید:

از منو Edge window را باز کرده، گزینه open with Internet Explorer را انتخاب کنید، این صفحه ممکن است در مرورگر شما باز شود و در یک زبانه جدید با عنوان IE دیده می شود.

در IE کلید های CONTROL-S را از روی کیبورد فشار دهید تا باکس باز شده را ذخیره کنید.

راه‌حل تصویری رایج‌ترین مشکلات ویندوز 10(بخش دوم)

Pop-Up Blocker را در Edge فعال کنید

اگر شما از Microsoft Edge استفاده می کنید بدون شک تبلیغات شما را آزار می دهد، شما می توانید با استفاده از روشی تبلیغات را غیر فعال کنید و دیگر هیچ تبلیغی را مشاهده نکنید. در قسمت نوار آدرس، سه نقطه در زیر هم دیده می شود، شما می توانید بر روی آن کلیک کنید و به تنظیمات بروید، سپس به قسمت View advanced settings رفته، در قسمت Block pop-ups مطمئن شوید که این گزینه فعال است.

راه‌حل تصویری رایج‌ترین مشکلات ویندوز 10(بخش دوم)

فایل ها با فرمت های اشتباه باز می شود

یکی از معایب ویندوز ۱۰ در باز کردن فایل ها با فرمت اشتباه است، هنگامی که یک فرمت به عنوان پیش فرض قرار می گیرد ممکن است که بسیاری از برنامه ها نیز به صورت اشتباه با آن فرمت باز شود. روش بسیار ساده ای برای حل کردن این مشکل وجود دارد.

راه‌حل تصویری رایج‌ترین مشکلات ویندوز 10(بخش دوم)

بخش تنظیمات برنامه های ویندوز را باز کنید، در قسمت پایین System tab باید قسمتی که مربوط به دسته بندی بخش default apps است را پیدا کنید، در این قسمت شما می توانید انتخاب کنید که هر برنامه ای با چه فرمتی به صورت پیش فرض باز شود، به عنوان مثال شما می توانید تعریف کنید که موسیقی های شما با Groove Music باز شود.

شما هم چنین در بخش پایینی این تنظیمات نیز می توانید جزئیات بیشتر را تنظیم کنید، این به معنای باز بودن دست شما برای اعمال هرگونه تغییر است.

راه‌حل تصویری رایج‌ترین مشکلات ویندوز 10(بخش دوم)

ارسال نظر