آموزش گام به گام سفارشی سازی مک

رسانه کلیک - کمپانی اپل به منظور حفظ اصول SIP امکان سفارشی سازی مطلق مک را از کاربر گرفته است. با این حال به وسیله چند ترفند ساده می توان تنوعی را در ظاهر دسکتاپ به وجود آورد.

آموزش گام به گام سفارشی سازی مک

با اینکه سیستم عامل macOS دارای قابلیت های زیادی است، اما به طور غیر منتظره ای امکان سفارشی سازی در این سیستم عامل بسیار محدود شده است. این محدودیت، محافظت از یکپارچگی سیستم یا به اختصار SIP نام دارد و اکثر روش های سفارشی سازی را مسدود می کنند. با این حال، ما در این مطلب به شما آموزش می دهیم که چگونه می توان بدون اجازه اپل، کامپیوتر مک را تا حدودی سفارشی سازی کرد.

افزودن تصویر وال پیپر دلخواه برای سفارشی سازی مک

مک دارای تعدادی تصویر وال پیپر و همچنین والپیپرهای پویایی است که با گذشت زمان به طور خودکار تعویض می شوند. با این حال یکی از راه های سفارشی سازی مک ، افزودن وال پیپرهای دلخواه به این مجموعه است. تصاویر والپیپر متعددی در وب سایت های Desctop، Nexus، Simple Desctops، Wallhaven و غیره یافت می شوند. پس از دانلود تصاویر دلخواه، به راحتی می توان آن ها را به نمایش درآورد.

برای این کار، ابتدا روی دسکتاپ کلیک سمت راست کرده و گزینه Change Desktop Background را انتخاب کنید. مطمئن شوید که Desctop در بالا انتخاب شده است.

سپس از بخش چپ صفحه، به پوشه ای بروید که وال پیپرهای دلخواه در آن قرار دارند.

روی تصویر دلخواه کلیک کرده تا به طور خودکار اعمال شود. توجه داشته باشید که هر سایت ممکن است وال پیپرهای متعدد در اندازه های متفاوتی را ارایه دهد. پس پیش از دانلود یک تصویر، از تناسب اندازه آن با رزولوشن مک بوک یا iMac خود مطمئن شوید.

تنظیم داک

داک در مک بوک یا iMac، یکی از مهم ترین بخش های نرم افزار اپل به حساب می آید. تنظیم دلخواه این بخش، یکی از راه های سفارشی سازی مک است. یکی از پرکاربردترین تنظیمات داک، مخفی سازی آن در هنگام عدم استفاده است. بدین ترتیب، فضای نمایشگر کمی بازتر شده و مطمئن می شوید که به طور اشتباه روی چیزی کلیک نمی کنید. برای فعال کردن قابلیت پنهان سازی داک، به بخش System Preferences و قسمت Dock رفته و سپس گزینه Automatically hide and show the Dock را بررسی کنید.

در ضمن بهتر است برنامه های غیر ضروری را از قسمت داک حذف کرد. برای این کار کافیست آیکون مورد نظر را گرفته و آن را از درون داک بیرون کشید. اگر برنامه جدیدی را دانلود کرده اید، خیلی راحت می توانید آن را به داک اضافه کنید. برای این کار، اپلیکیشن مورد نظر را باز کرده، و در این حین، روی آیکون اپلیکیشن راست کلیک کنید. سپس گزینه Keep in Dock را انتخاب کنید تا برنامه به بخش داک اضافه شود. همچنین می توانید به بخش System Preferences و قسمت Dock رفته و اندازه آیکون ها را تغییر دهید.

سفارشی سازی آیکون پوشه ها

یکی از ساده ترین راه های سفارشی سازی مک ، تغییر آیکون پوشه ها است. این روش مورد تایید اپل بوده و حتی راهنمای انجام آن برای کاربر تهیه شده است.

برای تعویض آیکون مورد نظر، ابتدا باید تصویر جدیدی برای آن در نظر بگیرید. سپس در قسمت Finder، دو مرتبه روی تصویر مورد نظر کلیک کرده و گزینه پیش نمایش (Preview) را انتخاب کنید. سپس به بخش Edit رفته و Select All and Copy را انتخاب کنید.

در این صورت آیکون در حافظه کلیپ بورد ذخیره می شود. به قسمت Finder برگشته و فولدر مورد نظر جهت تغییر آیکون را پیدا کنید.

روی فولدر راست کلیک کرده و گزینه Get Info را انتخاب کنید. سپس روی آیکون تصویر در بالای صفحه Get Info کلیک کنید تا هایلایت شود.

حال دکمه های Command + V را فشار داده و تصویر جدید را به فولدر منتقل کنید.

استفاده از حالت روشن یا تیره برای سفارشی سازی مک

حالت تیره از نسخه Mojava به سیستم عامل مک اضافه شد. فعال سازی حالت تیره، تنها به چند کلیک احتیاج دارد.

ابتدا به منوی اپل در گوشه سمت چپ بالای صفحه رفته و System Preferences را انتخاب کنید.

به بخش General رفته و روی یکی از گزینه های Appearances کلیک کنید.

سه گزینه مختلف روشن (حالت پیشفرض)، تیره و خودکار برای Appearances وجود دارد. گزینه خودکار بر حسب روز یا شب بودن، حالت روشن یا تیره را به طور خودکار فعال می کند.

در صورت انتخاب حالت تیره در سطح سیستمی، برنامه های متعددی نظیر Mail، Maps، Notes، Safari و TextEdit به حالت تیره منتقل می شوند. شما حتی می توانید با استفاده از ترفندهای زیر، تیرگی این حالت را افزایش دهید.

سفارشی سازی اشل رنگ ها

با معرفی نسخه Mojave امکان ترکیب و انطباق اشل های رنگی متنوع برای کاربر فراهم شده است. افزودن این ویژگی به افراد اجازه می دهد تا رنگ های سیستمی را تغییر داده و تنوع تازه ای را به وجود آورند. در صورت انتخاب رنگ های مختلف، تاثیر آن ها در منوها، دکمه ها، هایلایت ها و عناصر متعدد سیستم عامل macOS به وضوح دیده می شود.

البته باید تذکر داد که اپل امکان کنترل کامل سفارشی سازی مک را در اختیار کاربران قرار نمی دهد. با این حال با استفاده از ترفندهای بالا می توان تنوعی را در ظاهر مک به وجود آورده و خود را از سایر کاربران macOS متمایز کرد.

ارسال نظر