آموزش ارجاع دهی تصویر در نرم افزار پاورپوینت

رسانه کلیک - معمولا در اسناد علمی و برای ذکر مراجع جهت اخذ جواز نشر، ارجاع دهی تصویر یا متن از اهمیت خاصی برخوردار است. در اسناد پاورپوینت می توان مرجع تصاویر ارایه شده را ذکر کرد.

آموزش ارجاع دهی تصویر در نرم افزار پاورپوینت

میلیون ها تصویر در اینترنت وجود دارند، هرچند که دسترسی به برخی آن ها نیازمند پرداخت هزینه است. برای اضافه کردن یک تصویر مجاز در اسناد پاورپوینت، احتمالا نیاز به ارجاع دادن آن هستید. در این مطلب شما را با نحوه ارجاع دهی تصویر در پاورپوینت آشنا می کنیم.

پیش از شروع، به خاطر داشته باشید که نحوه ارجاع دادن تصاویر همیشه یکسان نیست و روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. ارجاع دهی عادی و رسمی نیازمند یک تنظیمات دانشگاهی است، به نحوی که سبک های رسمی نظیر APA برای اسناد به کار گرفته می شوند. از سوی دیگر، مجوز حق نشر بسته به جواز کاربردی ممکن است ملزم به ذکر مرجع تصاویر باشد.

نحوه ارجاع دهی عکس در پاورپوینت

روند ارجاع دهی عکس ها و تصاویر در نرم افزار پاورپوینت بسیار آسان است. برخلاف ارجاع دهی در ورد یا هر نرم افزار آفیس دیگری، پاورپوینت چندان با این هدف خاص طراحی نشده است. البته این بدان معنی نیست که کاربر نیازی به ارجاع دادن ندارد، چرا که در برخی مواقع نظیر مطالب دانشگاهی و علمی، ذکر مراجع از اولیت خاصی برخوردار است.

برای ارجاع دهی یک تصویر یا عکس در پاوپوینت، ابتدا فایل مورد نظر را باز کرده و تصویر را در آن درج کنید.

برای ارجاع دهی به تصویر درج شده، به یک کادر متنی احتیاج دارید. پس روی Insert کلیک کرده و گزینه Text Box را انتخاب کنید.

با کلیک سمت چپ روی صفحه و حرکت موس، کادر متنی برای شما ظاهر می شود. این کادر را زیر تصویر مربوطه یا هر جای دلخواه دیگر نزدیک به تصویر قرار دهید.

پس از ساخت و قرار دادن کادر متنی، می توانید مرجع را اضافه کنید.

برای نوشتن مرجع، بهتر است از راهنمای مجوز یا سبک دانشگاهی مورد نظر کمک بگیرید. با این حال معمولا برای تعیین مراجع دانشگاهی، می توانید از سرویس Cite This For Me جهت ساخت ارجاع دهی مناسب استفاده کرده و نتیجه را در کادر متنی خود بنویسید.

پس از ذکر مرجع، می توانید قالب نوشتاری آن را با استفاده از گزینه های تغییر فرمت در نوار روبانی زیر تب Home تغییر دهید.

گروه بندی تصویر و متن ارجاع دهی در پاورپوینت

پس از نوشتن یک مرجع، می توان آن را به یک تصویر ربط داد. برای این کار، کادر متنی و تصویر را با استفاده از موس انتخاب کرده و سپس کلیک سمت راست را فشار دهید. در منوی ظاهر شده، روی گزینه Group رفته و مجددا گزینه Group را انتخاب کنید. بدین ترتیب تصویر و کادر متنی با یکدیگر مرتبط و چسبانده می شوند. ارجاع دهی تصویر به همین سادگی در پاورپوینت انجام می شود.

با گروه بندی متن ارجاع دهی و تصویر، هر تغییری در تصویر (مثل تغییر اندازه یا جابجایی آن) همزمان به روی کادر متنی نیز اعمال می شود.

برای جداسازی آن ها، تنها کافیست روند بالا را تکرار کرده و پس از کلیک سمت راست روی تصویر یا کادر متنی و قرار دادن موس روی گزینه Group، از سمت راست گزینه Regroup را انتخاب کنید.

ارسال نظر