عمارت های تاریخی اصفهان

شهر اصفهان بیشترین بناهای تاریخی را دارد که این موضوع برای بسیاری از گردشگران، جذاب است.

عمارت های تاریخی اصفهان

با خرید یک بلیط اتوبوس تهران اصفهان در عرض چند ساعت خود را به اصفهان برسانید. در اولین فرصت، به بازدید عمارت‌های تاریخی اصفهان بروید. تنها دو الی سه روز برای بازدید این عمارت‌ها کافی است و پس از آن، می‌توانید با یک بلیط اتوبوس اصفهان تهران بازگردید.

در این مقاله از مجله گردشگری علی بابا، به شما 9 عمارت تاریخی اصفهان را معرفی می‌کنیم. اگر به معماری ایران علاقه‌مند هستید، بازدید از این عمارت‌ها برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

عمارت هشت بهشت در اصفهان

عمارت هشت بهشت یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی در اصفهان است. پس از انقلاب، نام عمارت هشت بهشت به بوستان شهید رجایی تغییر پیدا کرد. ولی همچنان مردم اصفهان، این عمارت را به هشت بهشت می‌شناسند و ارزش زیادی برای آن قائل هستند.

هشت بهشت دقیقاً در مرکز شهر اصفهان قرار دارد. به‌طوری‌که، یک طرف آن راسته طلافروشان (بازار هنر) و یک طرف دیگر ساختمان شهرداری اصفهان است. عمارت هشت بهشت از معدود خانه‌های تاریخی اصفهان است که هنوز به زیبایی گذشته خود باقی مانده است.

با ورود به عمارت هشت بهشت، با اتاق‌های زیادی روبه‌رو می‌شوید. همه این اتاق‌ها با آینه کاری به زیبایی آراسته شده است. کنده کاری‌های روی سقف از تکنیک‌های معماری به سبک عمارت‌های اصفهان است که در عمارت هشت بهشت نیز به چشم می‌آید. از دیگر زیبایی‌های هشت بهشت، کاشی کاری‌های آن است. روی دیوارهای باغ عمارت هشت بهشت، داستان‌های خیالی مثل شاهنامه به سبک کاشی کاری به تصویر کشیده شده است.

عمارت هشت بهشت در بوستان شهید رجایی، خیابان باغ گلدسته قرار دارد. دسترسی به این عمارت از طریق خودرو شخصی و وسایل نقلیه عمومی امکان‌پذیر است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه میدان امام حسین و نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس، ایستگاه‌های میدان امام حسین و خیابان باغ گلدسته هستند.

خانه دهدشتی در اصفهان

تاریخچه خانه دهدشتی که یکی دیگر از عمارت‌های تاریخی اصفهان به حساب می‌آید، به دوران قاجار بازمی‌گردد. البته، این روزها در خانه دهدشتی، یک کافه به نام کافه هوگو قرار دارد. وجود این کافه در خانه دهدشتی، لذت بازدید از آن را چندبرابر می‌کند. این عمارت در یکی از زیباترین خیابان‌های اصفهان یعنی خیابان چهار باغ عباسی واقع شده است.

امکان بازدید از عمارت دهدشتی، هر روزه بین ساعت ۵ بعدازظهر تا ۱۰ شب وجود دارد. در کنار آن، کافه هوگو نیز به عنوان عصرانه یا شام، میزبان شما خواهد بود.

آدرس دقیق برای دسترسی به عمارت دهدشتی، خیابان چهارباغ عباسی، دروازه دولت، خیابان مسجد باب الرحمه در بن بست دهدشتی است.

خانه مشیرالملک انصاری در اصفهان

خانه مشیرالملک انصاری در اصفهان

در واقع، خانه مشیرالملک انصاری در دوران صفویه ساخته شد و به یکی درباریان آن دوران تعلق داشت. ولی در دوران قاجار، یک خانواده شیرازی که به اصفهان مهاجرت کرده بودند، صاحب خانه مشیرالملک شدند. این عمارت به دلیل آینه کاری‌ها، گچ بری‌ها، نقاشی‌ها و معماری ویژه‌ای که دارد، از عمارت‌های اشرافی به حساب می‌آید.

خانه مشیرالملک انصاری در خیابان هاتف اصفهان قرار دارد. ساعت بازدید این عمارت نیز از ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر است.

خانه مشروطه در اصفهان

خانه مشروطه اصفهان، فقط یک عمارت تاریخی نیست، بلکه ماجراهایی از تصمیم‌های سیاسی و اجتماعی آن دوران را در خود دیده است. خانه مشروطه محل گردهمایی مشروطه خواهان اصفهان بود. آنها در این خانه تصمیم‌های بزرگی را گرفتند که آینده‌ساز تاریخ ایران شد. البته، از زیبایی این بنا نباید غافل شویم. خانه مشروطه معماری بی‌نظیری دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

خانه مشروطه در نزدیکی میدان نقش جهان، در محله حسن آباد و خیابان نشاط قرار دارد.

برای بازدید از خانه مشروطه، باید از ساعت ۸ صبح تا ۲ ظهر یا از ۴ بعدازظهر تا ۸ شب به آن جا مراجعه کنید.

خانه ملاباشی (معتمدی) در اصفهان

تاریخچه معماری خانه ملاباشی به دوران زندیه و قاجار بازمی‌گردد. این خانه به میرزا احمد ملاباشی تعلق داشت و در این خانه برای انجام کارهای فرهنگی و فقهی استفاده می‌شد. معماری خاص این بنا همراه با تزئینات و پنجره‌های رنگی به کار رفته در آن، اولین چیزهایی است که پس از ورود به خانه ملاباشی به چشم می‌خورد.

خانه ملاباشی اصفهان در خیابان ملک محله پا قلعه قرار دارد. برای بازدید از بنا می‌توانید هر روز بین ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر به آن جا بروید.

خانه شهشهانی در اصفهان

محله شهشهان اصفهان از محله‌های اشرافی نشین این شهر بود که خانه شهشهانی در آن قرار دارد. این محله در دوران قاجار، محل زندگی بسیاری از دولت مردان و بزرگان بود. زیرا، این محله در دوران قاجار دسترسی خوبی به همه نقاط مهم شهر داشت. البته، معماری و ساخت این خانه به دوران صفویه بازمی‌گردد.

خانه شهشهانی در کوچه صحه میرزا اسدالله خان محله شهشهان اصفهان قرار دارد.

خانه امین التجار در اصفهان

خانه امین التجار به خانه انگورستان نیز شهرت دارد. زیرا زمین این خانه در دوران حکومت نادر شاه افشار، زمین انگور بود که بعدها خانه امین التجار به دست در آن ساخته شد. خانه امین التجار از دو طبقه و ۱۴ اتاق تشکیل شده است. هر یک از اتاق‌های این خانه به آیینه کاری، گچ بری و نقاشی مزین شدند.

محمد علی امین التجار، صاحب خانه امین التجار، یکی از افراد تأثیرگذار در دوران مشروطه بود. او برای حمایت از مشروطه خواهان، خانه خود را در اختیار آنها قرار می‌داد تا جلسات خود را در آن جا برگزار کنند. متأسفانه این روزها بخشی بزرگی از حیاط خانه امین التجار به دلیل ساخت خیابان از بین رفته است.

خانه امین التجار در خیابان عبدالرزاق واقع در محله بارو قرار دارد. امکان بازدید از این خانه، از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر است.

خانه بخردی در اصفهان

تاریخچه ساخت خانه بخردی به دوران صفویه بازمی‌گردد. این خانه بعد از مرمت به یک اقامتگاه سنتی تبدیل شد. پروژه مرمت این خانه به دست مرتضی بخردی انجام گرفت و به افتخار او، نام این بنا به خانه بخردی تغییر یافت. این بنا ۱۲ اتاق همراه شیشه کاری‌های زیبا و معماری خاص داشت.

اقامتگاه خانه بخردی در حال حاضر یک هتل دو ستاره به حساب می‌آید. این اقامتگاه از ۴ سوئیت مجزا برخوردار است و امکان پذیرایی تا حداکثر ۱۲ میهمان را دارد. از حیاط این اقامتگاه نیز به عنوان یک کافه تابستانه برای میهمانان استفاده می‌شود. پس از خرید بلیط اتوبوس تهران اصفهان، می‌توانید اقامتگاه خانه بخردی را برای سفر خود در نظر بگیرید. با اتمام زمان سفرتان، تهیه بلیط اتوبوس اصفهان تهران نیز به سادگی قابل رزرو است.

خانه بخردی در کوچه سنبلستان، پشت بیمارستان امین واقع در خیابان ابن سینا قرار دارد. این اقامتگاه به صورت شبانه روزی فعال است و هر زمانی امکان پذیرایی از شما را دارد.

خانه تاریخی سوکیاس در اصفهان

خانه تاریخی سوکیاس در اصفهان

خانه تاریخی سوکیاس در جلفا اصفهان قرار دارد. خانه سوکیاس آخرین عمارت تاریخی معرفی شده در این مقاله است که با خرید یک بلیط اتوبوس تهران اصفهان، امکان بازدید از آنها را دارید. معماری این خانه، تلفیقی از معماری اسلامی و معماری مسیحی است. مالک این عمارت فردی به سوکیاسیان بود که دلیل نام‌گذاری سوکیاس برای این عمارت هم نام صاحب آن بود. خانه سوکیاس در دوره پهلوی به یک بنا متروکه تبدیل شده بود، تا اینکه فرح پهلوی این بنا را خرید و دستور مرمت آن را داد.

خانه سوکیاس از مجموعه دو خانه در کنار هم تشکیل شده که به خانه‌های شماره یک و دو مشهور هستند. خانه سوکیاس شماره دو بعد از خریداری توسط دانشگاه هنر اصفهان، مورد بازسازی مجدد قرار گرفت. پس از بازسازی، این بنا برای آموزش دانشجویان مرمت دانشگاه هنر اصفهان قرار گرفت.

طرح‌های مینیاتوری که بر روی خانه سوکیاس خواهید دید، متعلق به دوران صفوی با سبک رضا عباسی است. معماری تلفیقی این بنا، زیبایی منحصر به فردی دارد که به محض ورود، چشم بیننده را نوازش می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، خانه سوکیاس در دانشکده حفاظت و مرمت اصفهان قرار دارد. برای دسترسی به خانه سوکیاس باید به کوچه تبریزی‌ها در محله جلفا بروید تا به دانشکده مرمت برسید. برای بازدید از بنا، باید با حراست دانشکده هماهنگ کرده و اجازه بگیرید.

در آخر

بسیاری از عمارت‌های معرفی شده در این مقاله از مجله گردشگری علی بابا، در نزدیکی یکدیگر قرار دارند. پس، بازدید از آنها مدت زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد. با یک بلیط اتوبوس اصفهان تهران می‌توانید بعد از چند روز مجدداً به زندگی کاری خود بازگردید.

 

ارسال نظر